Šta ćete sve naučiti tokom osnovnih studija glume
Plan i program smera Dramske umetnosti – Gluma napravljen je u skladu sa modernim tendencijama u toj oblasti i sa ciljem stvaranja umetnika sposobnih da odgovore na sve zahteve scenskih nastupa na televiziji, filmu i u pozorištu.
Pogledajte kakve ćete sve kompetencije steći studirajući glumu na Fakultetu savremenih umetnosti:
GLUMA
I godina
– prepoznavanje osnovnih elemenata glume (radnja, odnos, cilj)
– svesno korišćenje glumačkih sredstava (telo, glas, govor, pevanje, pokret, gest, mimika, pokretljivost, ekspresivnost)
– slobodno i kreativno osmišljavanje zabavnih materijala (dečji program, cirkusi, reklame, intervjui, šou-programi i slično)
– primena naučenih elemenata u postavci neverbalnih scena (ili sa minimumom govornih radnji) u dramskoj i komediografskoj formi
– sposobnost razumevanja i analize dramskog teksta
– sposobnost organskog povezivanja govorne i fizičke radnje
– odnos prema partneru kroz elemente sukoba
– primena različitih glumačkih sredstava u drami i komediji
– veštine oslobađanja glumačke igre u zabavnim programima
II godina
– sposobnost analize lika u dramskom tekstu
– sposobnost da primeni spoljašnja sredstva i veštine potrebne za transformaciju (imitativno, od spolja ka unutra)
– sposobnost da liku pristupi identifikacijom i unutrašnjom transformacijom
– sposobnost da samostalno, pa i kritički, interpretira dramski lik svojim stavom (branim, napadam)
– sposobnost pravljenja studije lika
– primena svih veština spoljašnje i unutrašnje transformacije i imitacije
– glumačka sredstva u drami i komediji
III godina
– razumevanje žanra i složenih tehničkih zahteva u glumačkim sredstvima
– veština govorenja stiha kroz teške fizičke pokrete
– rad u složenim zahtevima antičkog stiha, belog stiha, aleksandrinca
– samostalna primena veština kroz analizu i postavku scena iz različitih žanrova
– uključivanje akrobatskih elemenata u renesansnoj komediji i komediji del arte, pevačkih deonica epskog pozorišta
– kompozicija uloge kroz zahtev žanra
SCENSKI GOVOR
I godina
– pravilno disanje
– artikulacija (pravilan izgovor glasova)
– gramatička akcentuacija (izgovor i obeležavanje akcenata)
– književna akcentuacija (jasnoća misli – logični akcenat)
– dikcija (tempo, ritam, pauza, intonacija, intenzitet…)
– umetnost pripovedanja i besedna tehnika
II godina
– pozorišni jezik
a) književni srpski pozorišni jezik (crkvenoslovenski, ruskoslovenski, slavjanoserbski i narodni jezik u srpskoj književnosti)
b) usvajanje dijalekatskog oblikovanja (šumadijskog, vojvođanskog, dubrovačkog, bosanskog, crnogorskog, niško-leskovačkog i vranjanskog govora)
c) usvajanje žargonskog govora (ruskog, romskog, mađarskog, cincarskog i albanskog)
– retorika (vojnička, politička, sudska, filozofsko-predavačka, prigodno-svečana i duhovna beseda)
III godina
– versifikacija (umetnost izgovora stiha)
a) poezija za decu
b) sonet
c) epska poezija
d) slobodan stih
e) stih u prevodnoj književnosti
f) aleksandrinac
g) daktilski heksametar
h) stih u dramskoj književnosti
TEHNIKA GLASA
I godina
– pronalaženje prirodnog glasa
– tehnika disanja
– impostacija glasa
– svesna upotreba prirodnog glasa
– emisija glasa
– upotreba na govornim, glumačkim i dikcijskim zadacima
II godina
– razvoj dinamike glasa
– plač
– smeh
– vrisak
– priprema za scensko pevanje
III godina
– svesna kontrola i upotreba glasovnog aparata
– muzička upotreba glasa
– solo i grupno pevanje
– pevački žanrovi
SCENSKI POKRET
I godina
– osvešćivanje upotrebe neverbalne komunikacije
– oslobađanje od strahova i anksioznosti
– buđenje svesti o sebi i telesnim mogućnostima
– svest o svom telu u pokretu
– odnos sa partnerom u prostoru
– vladanje osnovama dramske igre kroz pokret
II godina
– biomehanika (uspostavljanje balansa)
– zamišljeni partner
– odnosi u prostoru
III godina
– interdisciplinarni teatarski eksperiment
SCENSKE BORBE I AKROBATIKA
I godina
– fizičko i psihičko ojačavanje
– gipkost, koordinacija i snaga tela
– akrobatika i borbene veštine primenjene na glumu, scenu i partnera koga treba sačuvati od povreda, uz održavanje uverljivosti pokreta, sukoba i odnosa
– streljaštvo (kurs)
II godina
– vešto, bezbedno i uverljivo odigravanje scena borbe i akrobatskih koreografija
– vešto, bezbedno i uverljivo odigravanje scena borbe i akrobatskih koreografija povezanih sa govorom i pevanjem
– tehnika penjanja na ramena i obrazovanja piramide
– skokovi
– premet
– sklopke
– elementi borbe u stojećem stavu
– oružja – napad i odbrana
– primena bacanja u slobodnoj borbi
– mačevanje
– plivanje (kurs)
III godina
– jahanje (kurs)
SCENSKE IGRE
I godina
– koordinacija pokreta
– artikulisano, osvešćeno telo
– otkrivanje vlastitog telesnog izraza kroz pokret i igru
– osnovi klasičnog baleta
– moderne igre
– istorijsko-društvene igre
II godina
– ponavljaju se osnove klasičnog baleta, moderne igre i različite koreografije istorijsko-društvenih igara korišćenjem složenijih elemenata i kombinacije pokreta i koreografija (valcer, kadril, polka, galop, tarantela, menuet, tango, salsa…)
III godina
– sublimirano znanje raznih domena scenske igre
GLUMA PRED KAMEROM
ISTORIJA FILMA
Upoznavanje sa estetskim, tehnološkim i industrijskim razvojem filmske umetnosti – od predistorije filma u 19-om veku, pronalaska filma, njegovog ranog razvoja, sa naročitim naglaskom na razvoju pripovedačke strukture filma, preko ekspresionizma, impresionizma, Sovjetske montažne škole i prelaska na zvučni film, žanrova i studijske strukture u Holivudu, do neorealizma, francuskog novog talasa i mnoštva reditelja u istoriji svetskog filma.
FILMSKA PRODUKCIJA
Razvoj filmske produkcije u svetu, prvenstveno u Holivudu od početka konkurencije između filma i televizije sa produkcionim promenama koje donose nove tehnologije, ulogom agenata za talente i najnovijih promena u produkciji filmova.
FILMSKA UMETNOST
Izučavanje srpskog filma, naročito u posleratnom periodu. Razvoj domaćeg filma i filmske industrije od 50-ih do današnjeg dana.
ISTORIJA SVETSKE I NACIONALNE DRAME I POZORIŠTA
– studenti dobijaju znanje iz opšte i nacionalne drame i pozorišta
PSIHOLOGIJA
– ovladavanje psihološkim pojmovima i teorijama
– mogućnost kreiranja lika na osnovu razumevanja koncepta i teorija ličnosti
– razvijanje psihosomatskog jedinstva umetničkog izražavanja
ENGLESKI JEZIK
– studenti će moći da kažu osnovne podatke o sebi, svojim interesovanjima, mestu u kojem žive, svakodnevnim aktivnostima, studijama
– moći će da koriste pet osnovnih glagolskih vremena, kao i da razumeju tekstove srednje težine iz različitih stručnih oblasti
ITALIJANSKI JEZIK
– od studenata prvog semestra očekuje se da savladaju fonetski i morfološki sistem italijanskog jezika i da usvoje veći deo opšteg vokabulara nivoa A1 Zajedničkog evropskog okvira za žive jezike
– od studenata se očekuje na kraju prve godine da su savladali fonetski i morfološki sistem italijanskog jezika i da su usvojili osnovni i opšti vokabular nivoa A1 Zajedničkog evropskog okvira za žive jezike
OSNOVI MARKETINGA
(izborni predmet)
– sticanje praktičnih veština kao što su timski rad, sposobnost pregovora, priprema biznis planova…