Dizajn koji podstiče na razmišljanje

Intervju sa Anom Cvejić, studentkinjom Fakulteta savremenih umetnosti

Izvor: Aha magazin
Autor: Snežana Mišković

 

Kao diplomirani grafički dizajner otisnula se u advertajzing vode, uporedo sa tim koketira modom, fotografijom, pakovanjem, industrijskim dizajnom. Kaže, da se sve ove kreativne delatnosti međusobno nadopunjuju i bude maštu. Ana Cvejić, napravila je svoj luksuzni (premium) proizvod pod nazivom „Ego Ballerina”. Svaka njena cipela ima svoju priču, radi se po porudžbini, uz uzimanje mere, ima lični pečat, i utisnuto ime na kutiji za koga je proizvedena.

Na Fakultetu savremenih umetnosti diplomirali ste završnim radom „Cipele”. Da li to predstavlja početak vašeg stvaralaštva?

Na Fakultetu savremenih umetnosti u Beogradu, odsek grafički dizajn, diplomirala sam sa odabranom temom pod radnim nazivom Vizuelni identitet za unikatnu modnu obuću. Završni rad se na kraju razvio mnogo šire od samog logotipa i njegove primene, pa je u toku kreativnog procesa nastala razrada modnih plakata, mnoštvo skica cipela kao paterna za pakovanje i enterijer prodajnog salona, pa sve do pravih skulptura modela napravljenih od žičane konstrukcije i tekstila.

Sledeće godine ove cipele su ušle u finale Funkshion takmičenja, kao prve u kategoriji za primenjenu umetnost. Ovo priznanje kao i večita inspiracija prema cipelama umnogome su odredile moju karijeru protkanu modom i nagradama.

Godinama ste radili u marketinškoj agenciji,u velikom sistemu.Uporedo sa tim, bavili ste se ličnom satisfakcijom, dizajniranjem cipela. Da li je to bio vaš beg od komercijalnog ka umetničkom izrazu i kako danas spajate te dve strane svog posla – kreativnu (art) i biznis stranu (ekonomija)?

Kao dete advertajzinga provela sam 10 plodonosnih godina u agenciji, koja je i pored sistema u to vreme imala stil dizajn studija, negovala je ideje. Pored komercijalnog, kreativac prosto mora da izbaci iz sebe emociju kako bi mogao da izdrži svakodnevne izazove. Ja sam to uspevala kako na poslu tako i privatno kroz razna takmičenja u svim sferama dizajna.

Koliko god da biznis strana „guši” kreativnost, ona ipak daje balans, jer čemu dizajn bez svrhe i kupca. Sa druge strane, ograničenja u budžetu čine da se kreativno još više zagreje mozak, jer „lako je napraviti supu sa dobrom kokoškom”.

Grafički dizajn predstavlja kreiranje vizuelnog identiteta. Koje je preneseno značenje vašeg brenda „Ego Ballerina”?

Grafički dizajn me je naučio stilizaciji, minimalizmu u predstavljanju nekog šireg pojma, kako da ga prikažete kroz sveden znak koji će svima biti vizuelno razumljiv. Tako je i Ego Ballerina, konceptualna kolekcija koja u suštini sačinjava Vas/Ego u malom, na jednom mestu, cipeli! Tu se na prvi pogled vidi koja Vam je omiljena boja, kom stilu naginjete, simbol koji obožavate…

„Selfi” fotografisanje je danas izuzetno popularno. Vi ste ga na maštovit način uveli u svoj posao, dizajnirajući kožne baletanke sa likom. Da li i sami volite da se slikate? I da li je bilo nekih „ludih”, nesvakidašnjih zahteva, među vašim mušterijama?*

Etička uloga umetnika jeste da podstakne na razmišljanje kroz svoje radove. Vizuelnom provokacijom, na fin način možete oceniti trenutne socijalne fenomene. Tako da selfi kao inspiracija jeste bio deo ideje, dok slikanje samog sebe ima ne samo smisla već i vizuelnu osnovu, ako ne prelazi granicu dobrog ukusa. Obožavam fotografiju, učila sam je na studijama tokom 4 godine i kao neko ko je fotogeničan imam dovoljno svojih fotografija. Dovoljno u smislu da njihov kvantitet ne znači i kvalitet, i da nasumično slikanje u bilo kakvim pozama nije odraz stila.

Čime hranite svoj optimizam, da istrajate i ne pravite kompromise u radu ostajući dosledni samo individualnom pristupu, ručnom radu i ličnom brendingu?

Svaki osmeh oduševljenja za nov dizajn je moj najveći pokretač za dalji rad i doslednost. Danas smo preplavljeni brzom hranom, industrijskom modom, globalizacijom, sve vodi ka tome da ličimo jedni na druge a u stvari svako od nas je jedinstven i priča za sebe. To je ono sto želim da prikažem u svakom novom kolažu Ego Ballerine.

Vaš rad obiluje brojnim nagradama koje daju značajne reference na poslovnom polju. Na koje priznanje ste posebno ponosni?

Radovi su ti na koje sam ponosna, oni su osvajali srca žirija širom sveta na festivalima i autorskim takmičenjima. Ako govorimo o modi onda je to svakako „Fashion Prisoner” cipela za modnog roba, koja je ušla u Top 10 modela, Alberto Guardiani takmičenja, u čijem žiriju je bila najveća modna ikona Anna Dello Ruso. Iz advertajzinga, rad Blur koji je osvojio 2 zlata na Golden Drum i EPICA festivalu, kao i Horoscope – rad za buđenje svesti o kanceru dojke, moj prvi uspeh na festivalima u Sloveniji, Moskvi i Njujorku.

Dragan Sakan, osnivač i pionir advertajzing scene izabrao vas je svojevremeno za art direktora kompanije „New Moment”. Da biste došli do te prestižne pozicije morali ste da prođete mnogo toga. Možete li nam otkriti po čemu ste se izdvojili od ostalih? I po čemu se kreativni ljudi prepoznaju?

Kreativci se prepoznaju intuitivno, iz stomaka. To je ono„šestočulo” koje vam govori kojim putem da krenete, koje saradnike da odaberete, sa kojim radom da konkurišete. Od mnogih agencijskih oglasa 2004. godine, prijavila sam se samo na Ideas Campus u okviru prvog BeogrAd festivala u organizaciji New Moment agencije i bila primljena.

Sa još 20 mladih, talentovanih ljudi, pohađala sam mesec dana predavanja eminentnih profesionalaca iz domena advertajzinga, umetnosti, novinarstva, menadžmenta. Upijala sam tuđa iskustva i pravila skicu svoje karijere, otkrivala domene moje profesije i vizualizovala buduće nagrade. Nakon Campusa gospodin Dragan Sakan me je pozvao da se pridružim njegovom kreativnom timu. Tako je sve počelo!

Šta je po vama najbitnije u čovekovom traganju za umetnošću?

Umetnost je luksuz bez koga se ne može. Od praistorije i pećinskih crteža iz Altamire do današnjih kompjuterskih grafika i bilborda, čovek ispoljava svoju prirodu i viđenje trenutnog stanja društva. To je duhovna hrana, kako za autora tako i za publiku, interaktivni krug koji predstavlja kulturno nasleđe i od koga ne smemo odustati bez obzira na ekonomske uslove.

Na koji način vi poimate kreativnost i hranite svoju maštu? Ko su kreativni ljudi iz različitih domena u zemlji i inostranstvu koji su u ovom trenutku po vama najmaštovitiji?

Kreativnost je kao radoznalost koja vas tera da običnu i rutinsku stvar izokrenete na potpuno neočekivan način i da to na kraju ima smisla. To jest rast koja vam ne da da spavate od uzbuđenja kad počne rađanje nove ideje! Svaki uspešno rešen projekat, svaka nagrada, hrane maštu i daju satisfakciju. Za inspiraciju je veoma važno da se razmišlja van kutije, da se kombinuju sva stečena iskustva i prate tehnološki trendovi. Pravi primer je svetski priznat arhitekta Zaha Hadid, koja je svoje delovanje smelo proširila izvan granica arhitekture kroz različite projekte urbanog planiranja, industrijskog dizajna, jahti, nameštaja i nezaobilazne mode.

Modna ilustracija zauzima počasno mesto u modnom dizajnu. Imate li omiljenog ilustratora?

Osvrnuću se samo na ilustracije Manolo Blahnik dizajnera cipela, koje pored izrazite modne živopisnosti daju utisak konstruktivne skice, i buduće cipele koja nije samo lepa već i nosiva.

Da li ste razmišljali da svoj trag ostavite i u drugim sferama gde dominira dizajn?

Dobar koncept može se razviti kroz različite grane dizajna kao što je to bio slučaj sa Ego Ballerina kolekcijom. Od cipele i unikatnog printa dizajnirala sam ekskluzivno pakovanje. Kolekcija koja je predstavljena na BFW (Beogradskoj nedelji mode) imala je osmišljenu scenografiju i koncept sa pravim balerinama.

Za to veče programirana je specijalna mobilna aplikacija kojim se posetioci slikaju i dobijaju svoju virtuelnu Ego Ballerinu. Pored cipele kreirala sam i prvu Ego tašnicu kao neizostavni aksesoar uz cipele. Postoje još mnoge ideje koje se krčkaju i čekaju svoj red.

Obožavate putovanja. Da li vreme namenjeno za odmor iskoristite tražeći inspiraciju za nove dezene?

Putovanja su neprocenjiva iskustva, nešto što vam niko ne može prepričati ali ni oduzeti… Večita inspiracija, koja ruši kulturne barijere i stvara nove ideje. Radujem se svakom novom otkrivanju pejzaža, starih fasada, poluotvorenih kapija, marama koje lelujaju na orjentalnim bazarima uz miris karija i ostalih začina… Trenutno planiram sledeće putovanje dok se i dalje prisećam prošlih iz kojih crpim inspiraciju.

 

Kompletan intervju Ane Cvejić možete preuzeti ovde.