Novi evropski Bauhaus: Održiva moda kao katalizator održive potrošnje
Andjela Petrovic / / Bauhaus, Vesti / 4. 07. 2024.
Na NEB festivalu predstavljen je koncept „slow fashion” putem panel-diskusija i modnih revija. Koncept ističe potrebu za razvojem spore ili održive mode zbog toga što je modna industrija drugi najveći zagađivač na svetu, posle naftne industrije. Modna industrija koristi kao glavnu sirovinu sintetička vlakna, kojima je potrebno i do 200 godina da se razgrade. U Evropskoj uniji svake godine nastaje više od 16.000.000 tekstilnog otpada. Upravo se zbog toga javljaju neodrživi obrasci prekomerne proizvodnje, a zatim i potrošnje.
Koncept „slow fashion” je deo Strategije EU za održivi i cirkularni tekstil 2030. Strategija EU za održivi i cirkularni tekstil definisana je sa ciljem da omogući da proizvodi iz industrije tekstila, odeće, kože i obuće koji se plasiraju na tržište EU budu dugotrajni, za višekratnu upotrebu, popravku i/ili recikliranje, pri čemu industrija prelazi sa linearnog na cirkularni poslovni model. Strategija pokriva zelenu i digitalnu tranziciju uz naglašavanje potrebe da se obezbedi konkurentnost u globalnom kontekstu.
Na NEB festivalu u okviru panel-diskusije „Stitching sustainable textiles” naglašen je značaj tekstilne industrije kao sektora koji u Evropskoj uniji zapošljava više od 15.000.000 ljudi. Primena Strategije EU za održivi i cirkularni tekstil podstiče proizvođače da koriste tekstil koji je napravljen od materijala koji se mogu reciklirati, pri čemu dizajn tekstila treba da obezbedi duže trajanje, lakšu prepravku i ponovnu upotrebu. Pored podizanja svesti proizvođača o održivoj proizvodnji, potrebno je podstaći i potrošače na održivu potrošnju.
U kontekstu koncepta „slow fashion” i Strategije EU za održivi i cirkularni tekstil predstavila se umetnica sa Islanda Katrin Porvaldsdotir, koja koristi prirodne materijale i morske alge za dizajn. U saradnji sa naučnicima, morskim biolozima i hemičarima nastoji da odabere odgovarajuće alge koje mogu da se koriste i za proizvodnju održive plastike. Pored toga, umetnica pokušava da sačuva prirodnu teksturu i boju morskih algi.
U panel-diskusiji je učestvovala i Marija Stranekova, održivi modni dizajner iz Slovačke. Na početku izlaganja je istakla da su na njen rad uticali odrastanje i uslovi života u bivšoj komunističkoj zemlji – Slovačkoj – gde je bila prinuđena da ponovo kroji staru odeću i da je nosi kao novu. Danas koristi prirodne materijale, stvarajući dizajne bez otpada na osnovu inovativnih tehnika sečenja uzoraka.
Panel-diskusija „Stitching sustainable textiles” dostupna je na: https://voda.akamaized.net/europa/park/20240411.html
Na NEB festivalu je održana modna revija „A Sustainable NEB Catwalk”, na kojoj je predstavljeno 17 dizajnera koji se bave održivom modom. Dizajneri su se fokusirali na korišćenje prirodnih materijala, dizajn bez otpada, korišćenje naprednih tehnologija i reciklažu.
O održivoj modi i NEB festivalu se izveštava i nakon završetka ovog festivala. Italijansko izdanje magazina „Vog” u junskom broju predstavilo je Novi evropski Bauhaus festival iz ugla Matea Varda, jednog od organizatora modnih aktivnosti NEB festivala.
Ovaj zanimljivi članak o održivoj modi i problemima u njenom razvoju dostupan je na:
#NewEuropeanBauhaus
#EuropeanGreenDeal
#EuropeanCircularEconomyActionPlan
#StrategyForSustainableAndCircularTextiles