Otvaranje izložbe Jelene Keleuve, mlade umetnice i profesorke na FSU, održaće se u petak, 18. novembra, od 19 časova, u Galeriji Kuće Vojnovića u Inđiji (Vojvode Stepe 40a).
Izložba nosi naziv „Prisustvo tišine” i predstavlja fotografije koje su deo doktorskog umetničkog projekta mlade umetnice Jelene Keleuve. Postavku možete pogledati do 5. decembra.
Profesor Zoran Todović o izložbi „Prisustvo tišine”
Jelena Keleuva pripada generaciji umetnika koja u svom umetničkom radu daje podjednak značaj tradicionalnim proverenim likovnim vrednostima i novom fotografskom i računarskom, odnosno tehnološkom pristupu. Otuda u njenom delu, i pored očiglednog medijskog posvećenja računarskom jeziku, prepoznajemo likovni izraz zasnovan na elementarnom vanvremenskom likovnom jeziku linije i površine. Ipak, ne sme se zaboraviti da je formalni dominantni medijski iskaz pisanja svetlom – fotografija.
Ahromatski pristup građenja kompozicije, bilo da je reč o dokumentovanom intimnom performansu, videu, instalaciji ili digitalnoj grafici, u osnovi je iščitavanja nekoliko dominantnih simbola, kao što su telo žene, suvo granje, kosa i jedan stvarni krevet, gde se suprotstavljene predstave živog i neživog integrišu u zadati prostor. Linearnost prizora u kome su u prvom planu isprepletane grane, koje na prvi pogled zarobljavaju čisto slobodno telo, može se shvatiti i kao mehanizam odbrane, element zaštite ličnosti u potrazi za identitetom sve do potpune slobode i samoostvarenja.
Polazeći od dominantno usvojenog monohromatskog pristupa u novijim radovima, imamo prostor kroz koji se fotografski zabeležen, a računarski obrađen prizor grana drveća simbolički preobražava u linearne crno-bele tokove koji ulaze niotkud i ne odlaze nigde. Ovi prizori ne simbolizuju slobodno telo koje se brani, već jednostavnu prazninu premreženu hiljadama puteva. U isto vreme, ove dominantno monohromne kompozicije omeđene su pomoću nekoliko pravougaonika u osnovnim bojama i tako dobijaju kontratežu prizora za koji nemamo utisak da se završava na vidljivim granicama papira. Tišina koja izbija iz njenih grafičkih radova s dominantnim crtežom biva razbijena nekolikim kricima manjeg ili većeg intenziteta obojenih pravougaonika. U celini uzevši, uvek su iskazani zabrinutost za zaštitu identiteta i težnja ka apsolutnoj slobodi.
Nasuprot grafičkim kompozicijama, gde dominiraju linije grana, fotografije koje prikazuju nago stidljivo telo obučeno u ruho od suvog granja donoseći lepotu u šumi opasnosti dominantan su predmet autorkine pažnje. Zašto je sve to tako? Zašto su halje ove današnje Venere tako krute, lomne, prozirne, neprozirne, čvrste a krhke? Da li je svet oko nas nalik ovoj neobičnoj odeždi stvoren da nas štiti ili okuje? Ima li nade za lepotu upregnutu u skršenoj prirodi? Da li je oko sposobno da prihvati i razume kako nam se dešava sve ono što svakodnevno proživljavamo? Ne verujem da iko od nas može da nam pruži jednostavan i tačan odgovor na sva ova pitanja. Budući da nam se ona nameću sama po sebi dok posmatramo različite a iste prizore čuvane ili ugrožene lepote, dovoljno je da naša uznemirenost potraži utehu u svetlu koje izvire iz centra prizora, iz središta duhovne snage autorke. Otuda, kao što kaže Hamvaš, majstorska delatnost stvaranja umetnika nije ono što je čovek, već ono što je iznad čoveka, i nije ono što je život, već ono što je više od života, i nije ono što je priroda, već ono što je više od prirode.
Zoran Todović
O autoru
Jelena Keleuva je rođena u Beogradu 1983. godine. Diplomirala je na Akademiji lepih umetnosti u Beogradu, gde je studirala fotografiju. Završila je master studije na Filološkom fakultetu, a doktorirala na FSU u oblasti likovnih umetnosti.
Osim samostalnih izložbi, izlagala je na više grupnih izložbi u Srbiji i Japanu.
Dobila je nagradu ALU za najbolju fotografiju 2014. godine.
Jelena je autor fotografija mnogih sajtova i publikovanih izdanja, od kojih izdvajamo: kompletnu ediciju od 10 knjiga notnih zapisa narodnih pesama iz raznih regiona Srbije i Balkana Ljubiše Pavkovića, fotografije za CD Beogradskog džez trija u izdanju PGP-RTS-a, fotografije za monografiju „Časni krst” u Surčinu i fotografije za CD Uroša Dojčinovića – „Egzotični zvuci Japana”. Trenutno radi kao docent na Fakultetu savremenih umetnosti u Beogradu.
Dođite na otvaranje izložbe „Prisustvo tišine” i uživajte u neobičnim umetničkim fotografijama Jelene Keleuve.