Naše vrednosti i kako radimo

Fakultet savremenih umetnosti je čvrsto utemeljen upravo na principima savremenog obrazovanja sa pogledom u budućnost. Doba u kojem živimo je rezultat istorije prošlosti i najave budućnosti, koju sami imamo priliku da kreiramo. Da bismo to činili, moramo poznavati logiku svog vremena i način na koji je ona nastala. Tek tada ćemo biti kadri da upravljamo mehanizmima vajanja sopstvene budućnosti i biti primer i logika jednog novog vremena. Da istrajemo na tom putu, neophodno je da u svakom trenutku znamo koje su to vrednosti oko kojih se okupljamo da bismo lakše ostvarili sve ono čemu stremimo.

Savremenost je za nas razumevanje, prilagođavanje i upotreba trenutka u kom živimo na način univerzalnih vrednosti koje su nam postavljene u prošlosti. Mi ne stremimo modernom i prolaznom, već savremenom zarad svevremenog.

Umetnik kao vizionar

Sa zadovoljstvom možemo reći da FSU konstantno radi na anticipiranju i primeni novih tehnologija, ali i na dinamičnom prilagođavanju i menjanju obrazovne umetničke paradigme. Dakle, uveliko prepoznaje i prati digitalnu i edukativnu revoluciju, znajući da jedino tako može pružiti program, koji ide u korak sa vremenom.

Svesni smo sopstvene odgovornosti u podešavanju i apliciranju za budućnost, koja nam stiže brže i intenzivnije nego bilo kada u istoriji sveta. Živimo ideju i želju da svakom pojedinačno pomognemo u otkrivanju početka svog puta, i sve to u najsavremenijim uslovima, gde umetnost i informacione tehnologije govore istim jezikom. Za nas nema podele na analogno i digitalno, na lepo i dobro, na staro i novo, na scenu i ekran, na muziku i sliku, tablet i štafelaj. Našim holističkim pristupom koristimo kreativnost koja dolazi iz obrazovanja, ali i kreativnost u samom obrazovanju.

Kako to postižemo?

Savremeno stvaralaštvo pokazuje da je dobra strategija umetnika uslov njegovog opstanka na umetničkoj sceni. Naša obrazovna ponuda podrazumeva, pre svega, uputstva na sposobnost komunikacije, dobru organizaciju, sveobuhvatno razumevanje i primenu svakog elementa produkcije bilo kog kreativnog sadržaja, koji služe kao inspiracija i logistika neposrednom procesu stvaranja.

Podsticanje kreativnosti kao aksiom

Želimo da formiramo okruženje u kojem ćemo svakog studenta inspirisati da izraste u kreativno osvešćeno biće i da bez zadrške hoda stazom samospoznaje. Trudimo se da tokom svakodnevnog rada akademci uživaju u otkrivanju ekskluzivnosti u opštoj različitosti, da pojedinac u savremenom svetu gaji svest o važnosti negovanja ličnih afiniteta, koji sa poznavanjem kreativnih alata pružaju svakome šansu da može da utiče, menja i usavrši svet za sebe, oko sebe i svet sam po sebi. Savremeno doba globalnih komunikacija, dostupnih informacija i razmena ideja je jedino dostupno vreme za pojedinca i njegovo pravo da menja svet.

Kako delujemo?

Obrazovanje koje stimuliše divergentno razmišljanje i provocira kreativnost jeste ono što primenjujemo u osnovi koncepta. Zalažemo se za duboko osvešćivanje bogatije koncepcije ljudskih kapaciteta – da su svi ljudi kreativni već sami po sebi i da svaki čovek može postati stvaralac po sopstvenoj volji, a umetnik po ličnom talentu sa uloženim trudom. Kreativnost je dokaz da smo daleko bolji od slike koju najčešće imamo o sebi.

Umetnost je u nama, samo nam fale alati i uputstvo za upotrebu da bismo je plasirali.

Brušenje ličnih talenata je prioritet

U svojim obrazovnim standardima najstrože se protivimo bilo kom vidu gušenja talenta i sposobnosti. To podrazumeva da pratimo svaku individuu, njen ritam, model funkcionisanja i tip ličnosti. Cilj nam je da provociramo širu sliku, stvorimo bogatiju viziju ljudske sposobnosti i negujemo ljudski talenat, uz duboko razumevanje da se on drugačije izražava u svakom pojedincu.

Kako pristupamo?

Za razliku od većine obrazovnih ustanova, prepoznajemo značaj kontinuiranog, ličnog i profesionalnog usavršavanja, koje predstavlja preduslov dugoročne uspešnosti. Insistiramo na kreativnom razmišljanju, snažnim analitičkim sposobnostima, potrebi za saznavanjem i strasti prema stvaranju. Pažljivo osmišljeni programi i posvećeni profesori podstiču upravo ove osobine kod kreativnog studenta, kasnije uspešnog profesionalca.

Mi nesebično negujemo personalni pristup prema svakom mladom kolegi, osluškujemo pulsiranja ideja, potrebe izražavanja, ritmove maštanja, istražujemo i prepoznajemo uspešne modele rada kroz studije. Mi smo kolektivna svest, koja zna da ne možemo na isti način raditi sa svakim studentom, već da se to mora činiti uzajamno, timski i posvećeno, iskreno i korenski istinito

Interdisciplinarnost pomera granice umetnosti

Posvećeni smo unapređenju stvaralaštva kroz istraživanje i kreiranje novih dela. Verujemo da je značajno osloniti se na prethodna umetnička iskustva, dok se istovremeno trudimo da oblikujemo stvaraoce budućnosti. Na ovom putu studente motivišemo da istražuju veze između umetnosti i drugih disciplina i snažno podržavamo inicijative koje na ovaj način mogu nastati.

Kako rešavamo?

Poznavanje savremenih tehnologija u današnjem svetu umetnosti se podrazumeva. Pismenost je postala digitalna, usmenost je nastavila vizuelno. Naš cilj je obuka u ovladavanju novih tehnologija isključivo kao medija izražavanja. One su za nas sredstvo, a ne cilj. Pitanje je našeg izbora šta će nam biti sredstvo.

Fakultet savremenih umetnosti jeste nova obrazovna tačka, mesto gde se na ispravan način oslobađa i stvara suživot, preplitanje i umrežavanje pojedinaca, zajednica, umetnosti, tehnologije i nove obrazovne društvene renesanse.

Monolitnost teorije i prakse – za buduće lidere kreativne industrije

Sloboda i znanje za umetnost su uvek bili međusobno uslovljeni. Sloboda je osnova umetnosti, ali je neupotrebljiva ukoliko nema potporu znanja. Ovo je i povratna reakcija – potvrđena u umetničkim praksama do sada – znanje se stiče isključivo ličnom slobodom i kreativnošću. Ovaj balans je ključ pedagoškog rada na Fakultetu savremenih umetnosti. On povezuje teoriju i praksu u koncept koji se može definisati kao „doživeti znanje”. Iz ove spone rađaju se nove generacije savremenih umetnika, koje će odgovoriti strogim zahtevima tržišta i biti predvodnici celokupne industrije kreativnosti i kreativne industrije.

Naša konačna ideja je stvaranje nove kreativne ideologije u društvu sa kreativnim uređenjem i kreativnom budućnošću. Kreativno je uvek konstruktivno, a nikada destruktivno. Kreativnost je život. Život je kreativan.

Kako uspevamo?

Fakultet savremenih umetnosti svaki dan sabira znanja i primenjuje ih kroz praksu, u iskustvo. Sa istog mesta mi stvaramo predstave, izložbe, predavanja, promocije, filmove, razgovore, dizajniramo, montiramo, govorimo, pevamo, prikazujemo i pokazujemo, recitujemo i pišemo, slikamo i klikćemo, gledamo i vidimo, slušamo i čujemo… Svi smo na istoj strani katedre, jer najbolja komunikacija teče u svim smerovima. Studenti uče od nas, mi učimo od njih, a fakultet mašta, smišlja, stvara i prikazuje, iz vremena koja prolaze, u vreme u kom postoji, za vreme koje dolazi.