Galerija Fakulteta savremenih umetnosti nastavlja sa bogatom ponudom za ljubitelje umetnosti ovih dana. U ovom trenutku na programu je izložba „Igrokazi”, autora Tonija Aničinog. Postavku možete pogledati do petka, 14. maja.
Stručno vođenje kroz izložbu biće organizovano u sredu, 12. maja, od 14:30.
Ovaj umetnik bavi se prikazima ljudi, ali na neobičan način. Glavni akteri njegovih dela su znakovi, kojima predstavlja ljude.
Kustos Galerije FSU Irina Tomić predstavlja najnoviju izložbu:
Glavni akteri radova Tonija Aničinog nisu prikazi ljudi, već znaci koji ih predstavljaju. U pitanju su istovetni konvencionalni znaci razumljivi u svim krajevima sveta. Da li su svi ljudi u današnje vreme globalizacije svedeni na stereotipe? Ti stereotipni ljudi predstavljaju pione društva spektakla, kako je Gi Debor označio savremeni svet.
Ono što je posebno bitno u Tonijevom korišćenju znakova jeste njihova praktična upotreba zbog koje su i stvoreni, koja je samo informativnog karaktera, ali tako stilizovana da privlači pažnju. Usled toga, današnji stereotipni čovek sveden je na znak koji samo privlači pažnju na spoljašnju pojavnost.
Otuđenje između ljudi, a posebno u odnosima muško–žensko od 2020. godine još više je produbljeno usled svetske pandemije. Toni Aničin u svojim delima razmatra distance među ljudima, jer je većina odnosa sada svedena na komunikaciju putem interneta, s obzirom na višestruke globalne zabrane sastajanja i okupljanja uživo.
Toni u svojim instalacijama postavlja ogledala naglašavajući tako njihovu dvostruku ulogu. Sa jedne strane, ogledalo je simbol narcisoidnog odnosa ljudi prema sebi samima, dok je, sa druge strane, simbol introspekcije. U Tonijevim radovima sve figure su okružene ogledalskim površinama, čime su one sa svih strana izložene pogledima drugih, a pošto su svedene na znake, tu su izložene voajerskim pogledima posmatrača.
Jedini simboli koje Toni Aničin koristi u predstavljenim radovima su keltski simbol za drvo života i golem. Hebrejska reč „golem” označava bezdušno telo, bezobličnu materiju, glinu, jer je golem u jevrejskom folkloru živo antropomorfno stvorenje stvoreno isključivo od nežive materije. Keltsko drvo života naglašava vezu između čoveka i prirode, jer su Kelti verovali da je čovek nastao od drveta.
Na kraju se može zaključiti da je izložba „Igrokazi” Tonijeva predstava današnjeg fluorescentnog i otuđenog sveta u kome je jedini izlaz, ukoliko ga uopšte želimo, povratak korenima drveta života.
O autoru:
Toni Aničin rođen je u Beogradu 1973. godine. Magistrirao je u klasi prof. Mome Antonovića na odseku za slikarstvo. Radio je pri organizaciji „Intercare” sa decom izbeglicama srednjoškolskog uzrasta u okviru art-terapije po planu „Unicefa”. U okviru Kulturnog centra „Studentski grad” držao je atelje za decu mlađeg uzrasta, kao i pripremnu nastavu za srednjoškolski uzrast za upis na umetničke fakultete. Radio je kao asistent na predmetu Crtanje i slikanje na Politehničkoj akademiji u Beogradu, a radio je i kao predavač na Univerzitetu „Megatrend” u Beogradu. Držao je radionice mozaika za osobe sa specijalnim potrebama pri Kreativno edukativnom centru za nedovoljno razvijene osobe. Radio je i kao nastavnik predmeta Likovna kultura Zapada u internacionalnoj školi „Dalton” u Vendžou u Narodnoj Republici Kini. Učestvovao je na mnogobrojnim umetničkim i edukativnim projektima u inostranstvu. Radio je i kao scenograf pri „black light” pozorišnoj trupi „Vergl”. Izlagao je na brojnim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Od 2017. godine je u statusu samostalnog umetnika.
Posetite Galeriju FSU i uživajte u neobičnim delima Tonija Aničinog.
Ovo su neka od dela sa izložbe: