Razotkrivanje magije dizajna obrazovnih prostora kroz rad danske arhitekte i dizajnerke Rozan Boš
jovana.milovic / / Blog / 27. 11. 2023.
Uvod
U svetu obrazovanja, gde svaki učenik ima svoj jedinstveni način učenja, rad Rozan Boš, svetski poznate danske arhitektice i dizajnerke, predstavlja pravu revoluciju. Njen pristup dizajnu škola ne podrazumeva samo promenu prostora već i transformaciju načina na koji učimo i komuniciramo.
Problem i rešenje
Rozan Boš se bavi problemom monotonih, rigidnih i neinspirativnih školskih prostora koji ne podstiču kritičko razmišljanje, kreativnost i saradnju (Reeve, J., & Lee, W. (2014). Uzroci ovih problema su različiti: istorijsko nasleđe industrijskog doba, finansijska ograničenja, pedagoške inercije i nepoznavanje činjenice koja potvrđuje uticaj dizajna na obrazovne ishode. Inovativna rešenja Rozan Boš nude prostorne dizajne koji promovišu kreativnost, fleksibilnost i angažovanje, pritom se suprotstavljajući tradicionalnim modelima obrazovanja koji su često rigidni i zastareli.
U školama koje dizajnira Boš, deca ne samo da postižu bolje akademske rezultate već pokazuju i veći stepen angažovanja, motivacije i zadovoljstva (Brown, 2019, Educational Research Review).
Filozofija dizajna Rozan Boš
Rozan Boš preoblikuje ne samo fizički prostor škola već i način na koji razmišljamo o obrazovanju. Njena magija leži u holističkom pristupu koji razbija tradicionalne granice učionica. Ovaj pristup ogleda se u svakom njenom projektu, gde pažljivo analizira ponašanje i potrebe korisnika kako bi razvila koncepte koji imaju uticaj. Njeni dizajni su vibrantni ekosistemi koji inspirišu kreativnost, kolaboraciju i učenje. Ona razvija prostor kao ekosistem koji stimuliše mlade umove, a ne samo kao mesto za prenos znanja.
Šest principa za promenu
Koncept Rozan Boš zasniva se na šest ključnih principa koji su osmišljeni da podrže različite metode i stilove učenja sa ciljem pripreme generacija za izazove 21. veka.
- „Vrh planine” (Mountain Top) – Prostor u kome pojedinac može da se obrati grupi i da deli svoje misli i znanje.
- „Pećina” (Cave) – Zona za individualnu koncentraciju i refleksiju učenika, daleko od buke i distrakcija.
- „Logorska vatra” (Campfire) – Zona za grupni rad i kolaboraciju.
- „Jezero” (Watering Hole) – Prostor za neformalne susrete i neočekivane izazove i inspiracije.
Tu su još i praktičnost (povezivanje teorije sa praksom) i pokret (integracija fizičkog pokreta u proces učenja).
Ovi principi nisu samo teorijski koncepti; oni su praktično primenjeni u dizajnu „pejzaža za učenje”, dizajnerke Boš, gde se školski dan može organizovati kao niz destinacija koje odražavaju različite metode i stilove učenja. Učenici mogu početi dan na „vrhu planine” (mountain top), preći na „logorsku vatru” (campfire) za timski rad, a zatim potražiti „pećinu” (cave) za dublju koncentraciju. Ovaj holistički pristup ne samo da obogaćuje iskustvo učenja već i podstiče razvoj veština kao što su kritičko razmišljanje, kolaboracija i samostalno učenje.
Stvaranje pametnih prostora
Njena ambicija je stvaranje razumnih prostora, angažovanih interijera i zabavnijih načina percepcije sveta. Boš to postiže kroz rad sa bojama, materijalima, teksturama i svetlom, stvarajući igrališta mašte koja podstiču kreativnost, inovacije i maštovitost. Njen dizajn koristi svetle boje i nekonvencionalne oblike za stvaranje stimulativnog i inspirativnog okruženja, dokazano utičući na raspoloženje i produktivnost. Ovo je više od pukog estetskog elementa; to je osnovni alat koji Boš koristi za transformaciju kako učenici doživljavaju i komuniciraju sa svojim obrazovnim prostorom.
Oživljavanje prostora kroz igru i maštu
Rozan Boš vodi računa o tome da svaki element dizajna ima svrhu, bilo da je to za poboljšanje funkcionalnosti, stimulaciju mentalnih procesa ili podsticanje socijalne interakcije. Kroz svetle boje, interaktivne teksture i inovativna svetlosna rešenja, školski prostori postaju živa okruženja koja inspirišu i motivišu. Ova okruženja su dizajnirana da budu više od mesta za učenje; ona su prostori gde se kreativnost i inovacije prirodno javljaju i razvijaju.
Realni primeri primene
Model „pejzaža za učenje” Rozan Boš može se videti u praksi u školama kao što su Liceo Europa u Španiji i International Sharing School u Portugalu. Ove škole su dizajnirane da podstaknu radost učenja, fleksibilnost i multikulturalizam.
Studija slučaja: International Sharing School u Portugalu
International Sharing School, smeštena u Oeirasu, u Portugalu, predstavlja vrhunac inovativnog dizajna Rozan Boš. Ova škola je savršen primer kako prostor može biti transformisan da odražava vrednosti posvećenosti, multikulturalizma i gostoprimstva. Boš je uspela da stvori fleksibilno i dinamično okruženje koje podstiče kolaborativno učenje i razvoj veština neophodnih za 21. vek. Prostori u školi su dizajnirani da aktiviraju čula i maštu učenika, pretvarajući učenje u interaktivnu i angažovanu aktivnost. Sa različitim zonama namenjenim za koncentraciju, kolaboraciju i kreativnost, International Sharing School služi kao primer kako obrazovni prostori mogu biti velika igrališta za diferencirano učenje, gde svaki učenik može pronaći svoj način da se izrazi i razvija.
Dečija biblioteka u Bilundu (Danska)
Deca su u centru pažnje u dečjoj biblioteci u Bilundu (Danska). Dizajn Studija Rozan Boš kombinuje igre, učenje i fizički pokret u jednom uzbudljivom prostoru za sve uzraste. Biblioteka nudi krajolik u kojem posetioci mogu istraživati različite i zanimljive postavke, od vulkanske staze do žute pustinje sa kulom termita, idealnim za malu decu. Dizajn podržava kreativnost korisnika i služi kao centralno mesto za koncentraciju i posete građanskim servisnim centrima. (Izvor)
Zaključak
Rozan Boš nas uči da je dizajn moćan alat za oblikovanje obrazovanja. Kroz inovativne pristupe i duboko razumevanje načina na koji prostor utiče na učenje, ona stvara sredine koje ne samo da su funkcionalne već predstavljaju i izvor inspiracije i mašte za generacije učenika.
Literatura
- Rosan Bosch. (n.d.). Rosan Bosch. https://rosanbosch.com/
- Reeve, J., & Lee, W. (2014). Students’ classroom engagement produces longitudinal changes in classroom motivation. Journal of Educational Psychology, 106(2), 527–540. https://doi.org/10.1037/a0034934
- Envoplan. (2022, June 27). Non-traditional classroom designs that promote productivity and critical thinking. Envoplan. https://envoplan.co.uk/education-news/non-traditional-classroom-designs-that-promote-productivity-and-critical-thinking/
- Tonks, S. (2021). The impact of the learning environment on student engagement in high school classrooms. www.academia.edu. https://www.academia.edu/32067992/The_impact_of_the_learning_envi
- ronment_on_student_engagement_in_high_school_classrooms
- Journal of Learning Spaces Volume 6, Number 1. 2017. ISSN 21586195. The Room Itself Is Active: How Classroom Design Impacts Student Engagement. Melissa L. Rands, Minneapolis College of Art and Design; Ann M. Gansemer-Top, Iowa State Univeristy. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1152568.pdf
- Ali, M. M., & Hassan, N. (2018). Defining Concepts of Student Engagement and Factors Contributing to Their Engagement in Schools. Creative Education, 09(14), 2161–2170. https://doi.org/10.4236/ce.2018.914157
- Monteiro, V., Carvalho, C., & Santos, N. N. (2021). Creating a Supportive Classroom Environment Through Effective Feedback: Effects on Students’ School Identification and Behavioral Engagement. Frontiers in Education, 6. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.661736
- Kurt, S., & Osueke, K. K. (2014). The Effects of Color on the Moods of College Students. SAGE Open, 4(1), 215824401452542. https://doi.org/10.1177/2158244014525423
- Kumi, R., Conway, C. M., Limayem, M., & Goyal, S. (2013). Research article Learning in Color: How Color and Affect Influence Learning Outcomes. IEEE Transactions on Professional Communication, 56(1), 2–15. https://doi.org/10.1109/tpc.2012.2208390
Autor: Nina Stojanović